Den första uppgiften som måste säkerställas är identiteten och om arbetstagaren är medborgare i ett EU/EES-land eller inte. Om arbetstagaren inte är medborgare eller varaktigt bosatt i ett EU/EES-land måste personen kunna styrka sin rätt att arbeta i Sverige.
Att styrka sin rätt att arbeta i Sverige kan göras med olika tillstånd, men även undantagsregler. Läs mer om arbets- och uppehållstillstånd samt undantagsregler på Migrationsverkets webbplats. Eftersom det kan vara svårt att själv avgöra om en person har rätt att arbeta i Sverige rekommenderar vi att maila migrationsverket@migrationsverket.se och fråga.
Om arbetstagaren är anställd av ett utländskt företag måste frågan om skatt och arbetsgivaravgifter/socialförsäkring styrkas. Läs mer under > Utländska företag
Om en person arbetar i Sverige som ”utsänd” ska den personen ha ett så kallat A1-intyg, det är Försäkringskassan som är ansvarig för att dokumentera och kontrollera utländska A1-intyg.
Länkar
Migrationsverket - Arbetstillstånd och undantag från krav på arbets-/uppehållstillstånd
Försäkringskassan - Arbeta i Sverige (A1 intyg m m)